تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

حال خوب بلندترین سد بتنی- غلتکی غرب آسیا (چمشیر) در گرمترین ماه سال

  • کد خبر : 9531
  • 24 مرداد 1402 - 10:09
حال خوب بلندترین سد بتنی- غلتکی غرب آسیا (چمشیر) در گرمترین ماه سال
بلندترین سد بتنی- غلتکی غرب آسیا (چمشیر) واقع در گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود حواشی زیاد این سازه بزرگ آبی در گرمترین ماه سال و هفت ماه پس از آبگیری وضعیت امیدبخشی به لحاظ میزان « ای سی» آب دارد.

به گزارش سدپرس  : آبگیری سد « چمشیر» بیست و هفتم دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از کیفیت خوب آب پایین‌دست این سازه بزرگ آبی دارد.

در حالی که « مرداد» ماه به عنوان دومین ماه تابستان براساس تجربیات سال های گذشته دبی آب رودخانه «زهره» به کمترین حد می رسد این روزها با ذخیره قابل توجه آب در مخزن سد «چمشیر» دبی آب نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش قابل توجه یافته و این امر سبب شده تا غلظت آب کمتر از سال های گذشته باشد، به عبارت دیگر کیفیت آن در پایین دست سد بهبود یافته است

با توجه به اینکه هم اکنون تنها حدود یک چهارم مخزن سد مذکور پر شده می توان حدس زد که افزایش ذخیره آب در این سد کیفیت آب آن در حد و اندازه بهتری شود.

حال خوب سد « چمشیر» نه تنها به معنای توسعه پایدار و ایران قوی در حوزه های کشاورزی،گردشگری و بهبود معیشت مردم منطقه است بلکه خط بطلانی بر همه حواشی ایجاد شده در روند احداث آن محسوب می شود.

آخرین وضعیت آب پایین دشت سد « چمشیر»

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه «چمشیر» گچساران می گوید: به علت ذخیره ۵۰۰ میلیون متر مکعبی آب در سد « چمشیر» دبی آب رودخانه « زهره» در پایین دست سازه مرداد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

محمدرضا فاضل افزود: در حالی که دبی آب رودخانه « زهره» در گچساران هم اکنون ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است مدت مشابه پارسال دبی این رودخانه در پایین دست سد ۶.۵ متر مکعب بر ثانیه ثبت شده بود.

وی بیان کرد: آزمایش‌های امروز کارشناسان از خروجی آب سد « چمشیر» گچساران، « ای سی» یک هزار و ۷۰۰ را نشان می دهد درحالی که این شاخص در مدت مشابه پارسال چهار هزار و ۵۰۰ بود.

کارشناسان حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه « ای سی» یک ویژگی کیفی در منابع آب های سطحی، زیرزمینی، قنات ها و غیره است تاکید می کنند برای کشاورزی انواع محصولات و گیاهان تا بالای سه هزار و ۵۰۰ هم مصرف می شود.

وی عنوان کرد: این نمره قبولی برای ۵۰۰میلیون متر مکعب آب موجود در سد « چمشیر» گچساران معادل یک پنجم ذخیره کامل این سد به دست آمده است.

فاضل ادامه داد: با افزایش حجم مخزن، این «ای سی» باز هم کاهش پیدا خواهد کرد و کیفیت آب آن بهتر خواهد شد و هیچ نگرانی درباره کیفیت آب سد « چمشیر» وجود ندارد.

نگاهی به ویژگی های سد « چمشیر»

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه « چمشیر» گچساران افزود: بدنه سد « چمشیر» از نوع بتن Rcc است که با هدف ذخیره و بهبود کیفیت آب و کنترل سیلاب ها بر روی رودخانه « زهره» ساخته شده است.

فاضل تصریح کرد: همچنین این سد پس از افتتاح نیروگاه سالیانه۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی تولید می کند.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه « چمشیر» گچساران با اشاره به اینکه آورده متوسط دراز مدت رودخانه « زهره» بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است تاکید کرد: ذخیره سیلاب ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت های کشاورزی در پایین دست سد از مهمترین ازمغان این سازه بزرگ است.

فاضل با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه با اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد تصریح کرد: سد مذکور پس از ۳۰سال دوران مطالعاتی و هشت سال اجرا به مرحله آبگیری رسید .

وی گفت: سد « چمشیر» بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) در ایران است که با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی و حجم ۲.۳ میلیارد مکعبی است.

برکات سد « چمشیر»

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تولید برق از برکات سد « چمشیر»خواهد بود افزود: واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید و مابقی آنان تا پایان سال جاری وارد مدار می شود.

سید علی احمد زاده بیان کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

احمد زاده ابراز کرد: کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.

وی با بیان اینکه سد و نیروگاه « چمشیر» تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری دارد ابراز امیدواری کرد: با عملیاتی شدن احداث دهکده گردشگری در نزدیک این سازه آبی در سال های آینده شاهد شکوفایی ظرفیت های گردشگری و درآمدزایی منطقه برای مردم گچساران باشیم.

سد چمشیر بر روی رودخانه « زهره»ساخته شده که این رودخانه بر اساس شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نامگذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه « زهره»و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه « هندیجان» نیز نامیده می‌شود.

این رودخانه از دو رود « فهلیان»و « تنگ شیو» در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه « زهره» با طول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس ،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد اما با وجود نیاز این استان ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.

سد « چمشیر» در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد و پنجمین سد بزرگ کشور است.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=9531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x