تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0
آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر گزارش داد

هزینه تولید انرژی تجدیدپذیر به ۴ سنت برای هر کیلووات ساعت رسید / هدف‌گذاری تولید ۳ برابری تجدیدپذیرها تا سال ۲۰۳۰

  • کد خبر : 14659
  • 17 مهر 1403 - 10:32
هزینه تولید انرژی تجدیدپذیر به ۴ سنت برای هر کیلووات ساعت رسید / هدف‌گذاری تولید ۳ برابری تجدیدپذیرها تا سال ۲۰۳۰
با کاهش هزینه تولید انرژی‍های تجدیدپذیر به به حدود چهار سنت آمریکا در هر کیلووات ساعت تنها در یک سال، هزینه های جهانی PV خورشیدی در سال گذشته 56 درصد کمتر از سوخت های فسیلی و گزینه‌های هسته‌ای بود.

سد پرس ، ۸۱ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر احداث شده در سال ۲۰۲۳ ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی موجود بوده است که به کشورها فرصت تجاری سازی و سرمایه‌گذاری قانع‌کننده‌ای برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ را داده است.

گزارش هزینه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ۲۰۲۳ منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) نشان داد که منابع انرژی تجدیدپذیرهمچنان مزیت رقابتی خود را نسبت به سوخت فسیلی حفظ کرده‌اند.

گزارش جدید (IRENA) حاکی از آن است که مجموع ظرفیت اضافه شده از انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۷۳ گیگاوات بوده و هزینه تولید ۸۱ درصد یا معادل ۳۸۲ گیگاوات طی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر درمقایسه با سوخت فسیلی کمتر بوده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که پس از دهه‌ها کاهش هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه فناوری‌های آنها، به‌ویژه برای انرژی خورشیدی و بادی، مزایای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر اکنون بیش از هر زمان دیگری قانع‌کننده‌ است.

 

هزینه ها برای انرژی تجدیدپذیر به ۴ سنت در هر کیلوات رسید

با کاهش هزینه‌ها به حدود چهار سنت آمریکا در هر کیلووات ساعت تنها در یک سال، هزینه‌های جهانی پنل خورشیدی در سال گذشته، ۵۶ درصد کمتر از سوخت‌های فسیلی و گزینه‌های هسته‌ای بود. به طور کلی، پروژه‌های انرژی‌ تجدیدپذیر که از سال ۲۰۰۰ در سراسر جهان توسعه یافته‌اند، در بخش انرژی تا ۴۰۹ میلیارد دلار در هزینه سوخت صرفه‌جویی کرده‌اند.

در همین راستا، فرانچسکو لاکامرا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA)، گفت: «منابع انرژی تجدیدپذیر در مقایسه با سوخت‌های فسیلی رقابتی باقی می‌مانند و این به لطف سیاست‌های حمایتی بلندمدت است که به تسریع این انرژی کمک کرده است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به بهبود فناوری‌ها و کاهش هزینه‌های آنها شده است. منابع انرژی تجدیدپذیر کم‌هزینه انگیزه بزرگی برای افزایش سقف بلندپروازی‌ها و دستیابی به هدف سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ است که توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و توافقنامه امارات متحده عربی در طول کنفرانس COP28 تعیین شد.

 

هدف سه برابر کردن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر مستلزم چیست؟

هدف سه برابری ظرفیت تولید تجدیدپذیرها مستلزم افزودن سالانه ۱۰۴۴ گیگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر برای رسیدن به ۱۱٫۲ تراوات تا سال ۲۰۳۰ است. بر اساس چشم انداز انتقال انرژی جهانی (IRENA)، افزایش ظرفیت مورد نیاز از پنل خورشیدی و باد خشکی حدود ۸٫۵ تراوات برآورد شده است.

از طرفی ذخیره‌سازی هم از دیگر عواملی کلیدی است که باید در تحقق هدف سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر مورد توجه قرار گیرد. کاهش ۸۹ درصدی هزینه‌های پروژه ذخیره‌سازی باتری بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۳ منجر به تجمیع سهم قابل توجهی از ظرفیت خورشیدی و بادی با کمک به رفع چالش‌های زیرساخت شبکه شده است.

در سال ۲۰۲۳، میانگین موزون جهانی هزینه تولید برق از پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر تازه اجرا شده در اکثر فناوری‌ها کاهش یافته است، این کاهش در انرژی خورشیدی ۱۲ درصد، بادی خشکی ۳ درصد، بادی فراساحلی ۷ درصد، خورشیدی متمرکز۴ درصد و انرژی برق‌آبی ۷ درصد بود.

در سال ۲۰۲۳، آسیا بیشترین صرفه‌جویی را برای پروژه‌های اجرا شده طی دوره بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ به ثبت رساند که حدود ۲۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شد، پس از آن اروپا با ۸۸ میلیارد دلار و آمریکای جنوبی با حدود ۵۳ میلیارد دلار قرار گرفتند.

در مجموع تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به انتخابی مطلوب برای ظرفیت‌های تولید جدید تبدیل شده است، بنابراین، سیاستگذاران و ذینفعان باید به سرعت عمل کنند تا سیاست‌ها، مقررات، ساختارهای بازار، ابزارهای حمایتی، مکانیسم‌های کاهش ریسک و تامین مالی را با هدف سه‌برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، در دور بعدی مشارکت‌های ملی برای توافق‌نامه پاریس ۲۰۲۵ همسو کنند.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=14659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x