تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024
2

نیاز اروپا به سرمایه‌گذاری ۵۸۴ میلیارد یورویی برای تعویض شبکه‌ فرسوده برق و تطبیق با نیروگاه‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 10656
  • 05 آذر 1402 - 10:52
نیاز اروپا به سرمایه‌گذاری ۵۸۴ میلیارد یورویی برای تعویض شبکه‌ فرسوده برق و تطبیق با نیروگاه‌های تجدیدپذیر
کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن چالش‌هایی که بحران انرژی برای آن‌ها به ویژه در حوزه تامین برق پایدار ایجاد کرده است، گام‌های بزرگی را برای توسعه شبکه برق به ویژه در حوزه اصلاح و تقویت شبکه برق رسانی در پیش گرفته‌اند.

به گزارش سد پرس ،اصلاح و تقویت شبکه برق در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از آن جهت مورد تاکید است که در دو سال گذشته و در جریان شکل‌گیری بحران انرژی، این کشور‌ها به سرعت فرایند گذار انرژی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را در پیش گرفتند و حالا در همین خصوص با مشکل سازگاری و تطبیق شبکه‌های برق‌رسانی با نیروگاه‌های خورشیدی و بادی رو به رو هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی و برای اولین بار میزان تامین برق اروپایی‌ها از محل انرژی خورشیدی و بادی به بیش از یک پنجم (۲۲ درصد) کل سبد تامین انرژی برق رسید و همچنان روند افزایش میزان انرژی تجدیدپذیر و کاهش میزان تولید انرژی برق از محل سوخت فسیلی مورد تاکید کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است.

مستند به گزارشی که به تازگی «رویترز» بر اساس پیش نویس یک سند راهبردی از اتحادیه اروپا منتشر کرد، کشور‌های عضو این اتحادیه بنا دارند تا با افزایش سرمایه گذاری در شبکه‌های برق از طریق ده‌ها پروژه، بخشی از بحران انرژی پیش آمده در این قاره به ویژه در بخش سازگاری شبکه‌های توزیع نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به شکل اساسی مدیریت کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای ارتقای شبکه‌های برق‌رسانی دست کم نیاز به سرمایه‌گذاری به میزان ۵۸۴ میلیارد یور دارند که شامل تعویض شبکه‌های فرسوده و تطبیق این شبکه‌ها با نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است.

در راستای تحقق این مهم نیز ۶۸ پروژه ویژه در حوزه توسعه شبکه برق اروپا طراحی شده که قرار است این پروژه‌ها در اولویت تامین مالی و تزریق بودجه توسط اتحادیه اروپا قرار گیرند.

جزئیات بیشتر این گزارش حکایت از آن دارد که ده‌ها مورد از پروژه‌های تعریف شده در این حوزه به ذخیره‌سازی انرژی اختصاص دارد و در کنار آن سرمایه گذاری‌ها باید به سمتی حرکت کند تا ضمن افزایش ضریب انعطاف پذیری و هوشمند شدن شبکه‌های برق، همچنین این شبکه‌ها با میلیون‌ها پنل خورشیدی موجود روی پشت بام‌ها و سایر مراکز تولید انرژی تجدیدپذیر سازگار شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا وعده داده است تا در مسیر تحقق این برنامه با سرمایه گذاران و شرکت‌های خصوصی فعال همکاری ویژه‌ای خواهد داشت و فرایند دریافت وام از طریق بانک سرمایه گذاری اروپا را برای آن‌ها تسهیل خواهد کرد.

این حجم از سرمایه گذاری بر روی شبکه‌های برق اروپا و نوسازی آن که تا پیش از این سابقه نداشته است، به این دلیل مورد تاکید است که به نظر بسیاری از متخصصان، شبکه‌های برق موجود در اروپا به شدت فرسوده است و در فرایند گذار انرژی از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر قادر به پاسخگویی به نیاز‌های جدید ظرفیت‌های نیروگاهی این قاره نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=10656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.