تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024
0

تاثیر دیجیتالی شدن جهان بر ارتقای بهره‌وری

  • کد خبر : 12242
  • 08 اردیبهشت 1403 - 14:05
تاثیر دیجیتالی شدن جهان بر ارتقای بهره‌وری

  سدپرس : دانشگاه Singularity سنگاپور در سال ۲۰۱۸، قراردادی را برای ارائه یادگیری دیجیتالی دانش‌آموز محور با کیفیت بالا به ۱٫۳ میلیون کودک در میانمار با برنامه‌هایی برای گسترش در سطح جهانی بسته است. همچنین Iron Ox، اولین مزرعه خودمختار در ایالات متحده آمریکا، اخیراً اعلام کرده است که می­تواند بازدهی غذایی ۳۰ برابر […]

 

سدپرس : دانشگاه Singularity سنگاپور در سال ۲۰۱۸، قراردادی را برای ارائه یادگیری دیجیتالی دانش‌آموز محور با کیفیت بالا به ۱٫۳ میلیون کودک در میانمار با برنامه‌هایی برای گسترش در سطح جهانی بسته است. همچنین Iron Ox، اولین مزرعه خودمختار در ایالات متحده آمریکا، اخیراً اعلام کرده است که می­تواند بازدهی غذایی ۳۰ برابر بیشتر از یک مزرعه سنتی تولید کند – یا صنعت در حال رشد گوشت پرورشی که انتظار تولید گوشت سالم و سازگار با محیط زیست را با قیمت ۲ تا ۴ دلار در هر پوند دارد. تا سال ۲۰۲۰، ICON اعلام کرد قصد دارد خانه‌های چاپ سه بعدی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه با قیمت ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار در ۲۴ ساعت بسازد. با توجه به اینکه این شرکت‌ها شرکت‌های فناوری هستند، محصولات و خدمات آن‌ها باید همچنان از نظر هزینه و مقیاس به سرعت در سراسر جهان کاهش یابد.

ما شاهد ظهور حوزه‌ای جدید تأثیر اجتماعی هستیم. این حوزه­ای است که در آن مشکلات اجتماعی مبتنی بر کمبود از بین خواهند رفت و مجموعه جدیدی از مشکلات اجتماعی که عمدتاً با اخلاق، عدالت، حکمرانی، هدف و انعطاف‌پذیری مرتبط است و همزمان مهارت‌های جدیدی گسترش خواهد یافت.

لذا بازآموزی مهارت و ارتقای مهارت باید در دستور کار برنامه‌ریزان در کشورها برای ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی قرار گیرد:

مهارت‌­های دیجیتال:

۸۲٪ مشاغل جویای نیروی کار در بریتانیا در سال ۲۰۲۰، مهارت دیجیتال را نیاز داشته‌اند و این در حالی است که ۴۴٪ نیروی کاهردر EU فاقد مهارت دیجیتال هستند.

در این رابطه مشاغل نیازمند میزان زیادی اطلاعات و مشاغل با ویژگی تکرارپذیری در حال تغییر به استفاده از هوش مصنوعی هستند و نیروی کار راحت­تر است که از Chat-bots پشتیبانی گرفته و با او در تعامل باشد تا با انسان.

 برخی از مهارت‌هایی که برای مشاغل مورد نیاز است:

 مهارت‌­های نرم:

تا سال ۲۰۳۰ دو سوم همه مشاغل نیازمند نیروی کار با مهارت­های نرم هستند.

مهارت‌های نرم مورد نیاز در آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا شامل: مهارت حل موضوع، تفکر انتقادی، نوآوری و خلاقیت و مهارت سازگاری با پیچیدگی­ها و ابهامات است.

مهارت‌های ارتباطی:

این مهارت‌ها را می‌توان بازی‌سازی شامل یادگیری از اشتباهات و تشخیص شیوه­های یادگیری متفاوت و دستیابی به حل مسئله دانست.

مهارت‌های مورد نیاز در سال ۲۰۲۵:

شامل مهارت حل مسئله، مهارت خودمدیریتی، مهارت کار با مردم، مهارت استفاده و توسعه تکنولوژی و:

  • مهارت تفکر تحلیلی و خلاقیت
  • مهارت یادگیری فعال و استراتژی­های یادگیری
  • مهارت حل مسائل پیچیده
  • مهارت تفکر انتقادی و تحلیل
  • مهارت خلاقیت، ابتکار عمل و پیشرویی
  • مهارت رهبری و تاثیرگذاری اجتماعی
  • مهارت استفاده، ردیابی و کنترل تکنولوژی
  • مهارت طراحی و برنامه­ریزی تکنولوژی
  • مهارت انعطاف­پذیری، تحمل تنش و ارتجاعی بودن
  • مهارت استدلال، حل مسئله و ایده­پردازی است.

البته برای توسعه این مهارت‌ها نیاز است تا بر روی بازآفرینی مجدد نقش­ها نیز تمرکز شود.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۸۵ میلیون شغل جایگزین خواهد شد، این در حالی است که ۹۷ میلیون شغل در ۲۶ کشور ایجاد خواهد شد و تا سال ۲۰۳۰، تعداد ۳۷۵ میلیون شغل، اتوماسیونی و خودکار خواهد شد.

در حالی که برخی بخش­های شغلی و کشورها مدام از نظر تکنولوژی به‌روزرسانی می­شوند، برخی دیگر نیز از عصر دیجیتال عقب مانده­اند و نیازمند حمایت بیشتر هستند.

مشاغل در حال رشد سریع و مشاغل در حال حذف سریع:

 

ردیف مشاغل در حال رشد سریع مشاغل در حال حذف سریع
۱ متخصصان یادگیری دستگاه­ها و هوش مصنوعی متصدی بانک
۲ متخصصن توسعه پایدار کارکنان خدمات پستی
۳ تحلیلگران هوش تجاری کارکنان بلیط و صندوقدار
۴ تحلیلگران امنیت اطلاعات کارکنان ورود داده
۵ مهندسین فناوری مالی( فین-تک: نوآوری در خدمات مالی(نمونه: بیت کوین)) دبیران اداری و اجرایی
۶ دانشمندان و تحلیلگران داده ها کارکنان  ثبت مواد و نگهداری سهام
۷ مهندسین رباتیک کارکنان پرداخت، بیمه رزرو و حسابداری، مالی و آماری
۸ متخصصین کلان داده­ها (داده‌­هایی بسیار انبوه، پرشتاب و/یا گوناگون که نیاز به روش‌های پردازشی تازه‌ای دارند تا تصمیم‌گیری، بینش تازه و بهینگی پردازش پیشرفته را فراهم آورند. کلان داده یا بزرگ داده‌ها مسیر حرکت کسب و کار و فرایند چرخش کار در سازمان‌ها را مشخص می‌کنند) کارگران فروش درب منزل
۹ متصدی تجهیزات (اینترنت اشیا) کشاورزی قانونگذاران و مقامات
۱۰ متخصصین تحول دیجیتال فروشندگان خیابانی و خبر و کارکنان مرتبط

 

در این راستا به منظور ارتقای بهره‌وری نیروی کار باید برنامه‌ریزی نیروی کار انجام شود و کارفرمایان باید زیرساختی بسازند که از آینده کار پشتیبانی کند و سازمان‌ها در شناسایی و توسعه انواع کارکنانی که در دهه آینده و پس از آن به آنها نیاز خواهند داشت، باید پیشتاز هستند.

این فرآیند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آگاه ماندن در مورد موقعیت­های جدید و در حال توسعه که ساختار آینده نگر را تقویت می­کند. آیا یک متخصص AI یا کدنویسی، یک رابط انسانی با فناوری، یا یک استخدام کننده خودکار دارید؟
  • تعیین آرزوهای فناوری توسط بخش. رهبران باید شناسایی کنند که کدام فناوری فعلی یا آینده می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد و از خلاقیت حمایت کند.
  • انجام تجزیه و تحلیل مشاغل برای درک نحوه انجام کار در وضعیت کنونی. از داده‌ها برای تعیین اینکه چگونه می‌توان در آینده کارآمدتر انجام داد، استفاده کنید.
  • انجام تجزیه و تحلیل مهارت برای شناسایی شکاف در نیازهای آینده. از یافته ها برای اجرای برنامه‌های مهارت مجدد و پر کردن شکاف‌ها در صورت امکان استعدادهای جدیدی را که در آن نمی‌توان پر کرد، استفاده کنید.
  • تقویت ارزش کارمند – آنچه کارکنان در ازای آنچه می‌دهند – برای کمک به حفظ استعداد در نقش‌های حیاتی. اگر کارمندان نخواهند بمانند، مهارت مجدد بی‌فایده است.
  • تجسم مجدد مدل استعداد فراتر از جذب و حفظ کارکنان. شامل تاکید بر توسعه خط لوله استعداد، مهارت مجدد کارگران فعلی و استفاده از ترتیبات کاری کوتاه مدت برای دستیابی به سازمانی پویاتر.
  • جمع‌سپاری: پدیده نوظهور استفاده از هوش انسانی جمعی از طریق فراخوان عمومی در اینترنت.

با توجه به موارد ذکرشده می‌توان گفت سه محرک کلیدی تغییر مشاغل:

تحول سبز، تکنولوژی، دورنمای اقتصادی است.

 

در آخر می‌توان ذکر نمود که در بخش خدمات، مهارت‌هایی مانند توانایی ارتباط با مشتریان، مهارت‌های فنی و تخصصی، توانایی حل مسئله، توانایی ارائه پاسخ به سوالات مشتریان، توانایی مدیریت زمان، توانایی کار تیمی و توانایی استفاده از فناوری‌های مختلف مانند سیستم‌های مدیریت مشتریان و نرم‌افزارهای مرتبط با بخش خدمات (مانند نرم‌افزارهای پشتیبانی مشتریان) مورد نیاز است. توانایی استفاده از تجهیزات جدید و مهارت‌های مرتبط با امنیت اطلاعاتی و حفاظت از حریم شخصی مشتریان نیز از دیگر مهارت­های رو به رشد برای شرکت­های خصوصی به شمار می­رود.

دولت‌ها می‌توانند با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی که باعث توسعه مهارت‌های نیروی کار می­شود، نقش بسیار مهمی در مهارت‌آموزی مجدد نیروی کار ایفا و بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده را تضمین کنند. برنامه­‌هایی چون تدوین سیاست‌های آموزشی؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی؛ ترویج تکنولوژی‌های پیشرفته و از همه مهمتر ترویج همکاری بخش خصوصی و دولتی کشورهای در حال توسعه را در بازار کار آینده جهان در رقابت باقی نگه داشته است و به سمت توسعه و پیشرفت سوق می­‌دهد.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=12242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.