• امروز : جمعه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 3 October - 2025
کل اخبار 4098اخبار امروز : 0
5

مقایسه مصرف مازوت در ایران و ۵ کشور اروپایی

  • کد خبر : 5331
  • 20 دی 1401 - 12:39
مقایسه مصرف مازوت در ایران و ۵ کشور اروپایی
 در ایام سرد سال و با رشد بی‌رویه مصرف گاز خانگی، سوخت گاز نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد، اما برای تولید برق پایدار، فعالیت نیروگاه با سوخت جایگزین ضروری است؛ مصرف مازوت به عنوان سوخت صنایع، حمل ونقل و نیروگاه‌ها در دنیا رواج دارد، برای مثال سرانه مصرف سالانه مازوت در هلند ۶ برابر ایران است.

به گزارش پایگاه خبری سدها و نیروگاه های ایران (سدپرس)، افزایش مصرف مازوت در صنایع و نیروگاه‌های کشور در فصل زمستان به دلیل رشد نجومی مصرف گاز خانگی، مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد.

به بیان ساده زمانی که در فصل سرد، بخش خانگی و تجاری بیشتر از ۷۵ درصد از تولید گاز طبیعی کشور را مصرف می‌کند، سهم صنایع و نیروگاه‌ها از مصرف گاز کاهش یافته و تداوم تولید محصولات صنعتی و برق منوط به مصرف سوخت جایگزین است. در این شرایط سوخت مایع شامل مازوت و گازوئیل جای خالی گاز طبیعی را پر کرده و مصرف این نوع سوخت که در افکار عمومی ایران جایگاه بدی دارد، رشد می‌کند.

فارغ از دلایل مصرف سوخت مایع و مازوت در کشور، فضای رسانه‌ای ایجاد شده به نحوی القا می‌کند که این سوخت کم‌طرفدار فقط در ایران سوزانده شده و سایر کشور‌های دنیا به هیچ عنوان از این سوخت استفاده نمی‌کنند.

گزارشگر سازمان ملل خواستار توقف مصرف مازوت در ایران شد!

برای مثال اخیرا یک گزارشگر ویژه محیط زیست سازمان ملل در توییتی عنوان کرده بود: «ایران برای تولید برق در حال سوزاندن مازوت به عنوان یکی از کثیف‌ترین سوخت‌ها است، …، ایران باید سوزاندن مازوت را متوقف کند.»

فارغ از فضای ایجاد شده برای افکار عمومی، مصرف مازوت با عناوین مختلفی نظیر (Fuel oil)، (Heavy Fuel oil) و (Residual Fuel) در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

جزئیات مصرف مازوت در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا

به استناد به روزترین اطلاعات اداره آمار کمیسیون اروپا در اتحادیه اروپا، مصرف این سوخت (مازوت) در سراسر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا اتفاق می‌افتد. بر این اساس، ۵۴ درصد از مازوت مصرفی اروپا در واحد‌های نیروگاهی برای تولید برق استفاده می‌شود، ۳۲ درصد در صنایع اروپایی مصرف می‌شود و ۱۴ درصد مازوت دیگر نیز چرخ صنایع حمل و نقل کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به حرکت در می‌آورد.

کشور‌های اروپایی چقدر مازوت مصرف می‌کنند؟

مقایسه مصرف مازوت در ایران و سایر کشور‌های جهان نیز، تصویر قابل توجهی در تقابل با فضای رسانه‌ای ایجاد شده به ما منتقل می‌کند. بر همین اساس، به منظور رعایت پارامتر‌های مقایسه، شاخصی تحت عنوان سرانه مصرف سالانه مازوت را در ایران و ۵ کشور دیگر اروپایی مقایسه کرده‌ایم.

به منظور رسیدن به آمار مصرف مازوت در این مقایسه، به به‌روزترین اطلاعات اداره آمار کمیسیون اروپا استناد شده و از آنجا که آمار تولید، صادرات و واردات موجود است، میزان مصرف مازوت به صورت سالانه برآورد شده و به جمعیت کشور‌های مذکور تقسیم شده است.

سرانه مصرف سالانه مازوت در هلند ۶ برابر ایران

با توجه به روند محاسباتی مذکور، سرانه مصرف سالانه مازوت در هلند به عدد ۵۷۶.۹ لیتر به ازای هر نفر در سال می‌رسد. این آمار برای کشور سوئد عدد ۴۲۰.۵ لیتر به ازای هر نفر است و در ایتالیا به ازای هر شهروند ایتالیایی در هر سال ۱۰۲.۶ لیتر مازوت مصرف می‌شود.

‌در آلمان سرانه مصرف سالانه مازوت به عدد ۸۳.۷ لیتر به ازای هر آلمانی رسیده و این شاخص در فرانسه روی عدد ۷۳ لیتر به ازای هر نفر در سال ایستاده است.

نقطه قابل تامین اینکه مطابق آمار غیر رسمی مصرف سوخت مازوت در ایران، سرانه مصرف این سوخت در هر سال برای کشور ما ۹۲.۹ لیتر به ازای هر نفر است.

استاندارد دوگانه گزارشگر سازمان ملل در مصرف مازوت ایران و سایر کشور‌های جهان

به معنای دیگر در مقایسه سرانه مصرف سالانه مازوت بین ایران و ۵ کشور اروپایی، ایران در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد. حال نکته قابل تامین این است، که چرا گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار توقف استفاده از این سوخت در سایر کشور‌های اروپایی که تا ۶.۲ برابر ایران مازوت مصرف می‌کنند، نمی‌شود و استاندارد دو گانه به مصرف مازوت نیز سرایت پیدا کرده است.

نکته قابل تامین اینکه، اروپا در حالی از مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌کند که مصرف سوخت‌های به مراتب آلاینده‌تر از جمله زغال‌سنگ در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شدت گرفته و میزان آلایندگی این سوخت قابل مقایسه با آلایندگی مازوت نیست.

آمار ارائه شده بیانگر آن است که مصرف مازوت به عنوان یک سوخت در سرتاسر جهان از جمله کشور‌های به ظاهر توسعه یافته اروپایی رواج دارد. در ایران نیز مصرف این سوخت می‌تواند بخشی از سبد سوختی را در بر بگیرد، البته توجه به مواردی از جمله گوگردزدایی از مازوت می‌تواند آثار منفی این سوخت را به حداقل برساند.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=5331

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.