به گزارش پایگاه خبری سدها و نیروگاه های ایران (سدپرس)، حسین امنیه درباره جزئیات خبر عنوان کرد: موتورهای القایی بزرگ هنگام راهاندازی به روش استارت مستقیم جریانی بین ۶ تا ۱۰ برابر جریان نامی موتور از باسبار تغذیهکننده خود میکشند. در شرایطی که ظرفیت جریان خروجی خط محدود باشد، راهاندازی این موتورها موجب افت ولتاژ روی خط و عملکردن رله آندر ولتاژ باس و در نتیجه این افت ولتاژ باعث میشود، سایر بارهای متصل به باسبار نیز دچار مشکل و جریان راهاندازی برای موتور، کابل و یا کلید وصل ایجاد حادثه میکند.
وی افزود: از این نمونه موتورها میتوان به موتورهای برج خنککننده نیروگاه بخاری اصفهان اشاره کرد که به روش استارت مستقیم راهاندازی میشوند؛ این موتورها ۱۱۰ و ۱۳۲ کیلوواتی با دور ۱۴۹۰ در دقیقه با پروانهای به قطر ۸ متر بهواسطه گیربکس با نسبت تبدیل ۱۰:۱ متصل هستند.
امنیه گفت: با طراحی و ساخت این تجهیز که با تکیه بر توانمندی داخل کشور و ممانعت از خرید کالای مشابه خارجی انجام شد، تاکنون معادل میلیونها ریال صرفهجویی ارزی و کاهش چشمگیری در هزینههای جاری شرکت شده است.