تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0

صرفه‌جویی ۸ هزار مگاواتی برق با تبدیل موتور کولر‌های آبی به BLCD/ نیاز به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ایجاد این ظرفیت

  • کد خبر : 14433
  • 31 شهریور 1403 - 10:29
صرفه‌جویی ۸ هزار مگاواتی برق با تبدیل موتور کولر‌های آبی به BLCD/ نیاز به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ایجاد این ظرفیت
بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت اجرای کامل طرح تبدیل موتور کولر‌های آبی قدیمی به bldc امکان صرفه‌جویی برق تا ۸ هزار مگاوات که معادل ۱۰ درصد کل تقاضای مصرف برق فصل گرم سال جاری است، وجود دارد.

سد پرس ،آمار و ارقام نشان می‌دهد در حال حاضر چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که در فصل گرم سال نزدیک به ۱۵ هزار مگاوات از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

با توجه به دستورالعمل صادر شده مبنی بر ممنوعیت تولید کولر آبی با موتور قدیمی و الزام تولیدکنندگان برای تولید کولر آبی با فناوری موتور، برآورد می‌شود که در صورت تبدیل موتور تمامی کولر‌های آبی فعال کشور به موتور پربازده یا همان bldc امکان صرفه‌جویی بیش از ۵۰ درصدی در مصرف برق فراهم خواهد شد.

مستند به گزارشی که توسط کارشناسان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران صورت گرفته است، در صورت تبدیل موتور تمام کولر‌های آبی قدیمی کشور به موتور bldc تا ۸ هزار مگاوات که معادل ۱۰ درصد از کل تقاضای مصرف برق کشور در اوج بار فصل گرم سال جاری است، امکان صرفه‌جویی در مصرف برق وجود دارد.

بر اساس این مطالعه برای اجرای کامل طرح حدود ۲ میلیارد دلار اعتبار نیاز است که شاید در نگاه اول زیاد به نظر برسد، اما اگر این رقم با میزان هزینه صرفه‌جویی شده از محل سوخت و برق حاصل از اجرای طرح مقایسه شود، مزایای اقتصادی آن آشکار خواهد شد.

توضیح بیشتر اینکه برای احداث ۸ هزار مگاوات نیروگاه به همراه شبکه‌های انتقال دست کم به ۱۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز است و از سویی نیز هزینه سوخت مورد نیاز برای تولید ۸ هزار مگاوات برق در هر ساعت چیزی حدود ۳۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این یعنی با اجرای کامل طرح تبدیل موتور کولر‌های آبی قدیمی به فناوری موتور bldc نه تنها تا ۸ هزار مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود و بخش قابل توجهی از ناترازی ناشی از ورود سامانه‌های سرمایشی به مدار کاهش پیدا می‌کند، بلکه از این محل، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی نیز چه به لحاظ ریالی و چه به لحاظ ارزی رقم خواهد خورد.

به این موارد باید افزود که استفاده از موتور‌های BLDC در کولر‌های آبی چیزی حدود ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی نیز به همراه خواهد داشت که در کنار میزان سوخت صرفه‌جویی شده مزایای بی‌شماری را متوجه محیط زیست و ذخایر آبی، نفتی و گازی کشور خواه

د کرد.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=14433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x