تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0
رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور:

سرانه آب تجدیدپذیر کشور ۱۲۷۱ مترمکعب است/ مصرف آب تجدیدپذیر در ایران دو برابر شاخص سازمان ملل

  • کد خبر : 13348
  • 18 تیر 1403 - 14:05
سرانه آب تجدیدپذیر کشور ۱۲۷۱ مترمکعب است/ مصرف آب تجدیدپذیر در ایران دو برابر شاخص سازمان ملل
رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور با بیان اینکه سرانه آب تجديدپذير کشور برابر با 1271 مترمکعب و سرانه آب تجديدپذير حوضه آبريز فلات مرکزی و شرقی برابر 473 مترمکعب است، گفت: در حال حاضر حدود 88.9 درصد آب تجدیدپذیر کشور مصرف می‌شود که بیش از دو برابر شاخص کمیسیون پایدار سازمان ملل است.

به گزارش سد پرس ،به تشریح شرایط عمومی حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی پرداخت و گفت: تعداد استان‌های واقع در این حوضه آبریز ۱۵ استان را تشکیل می‌دهد؛ به عبارت دیگر ۴۳ درصد جمعیت کشور در این بخش قرار دارند.

وی افزود: سرانه آب تجدیدپذیر کشور برابر با ۱۲۷۱ مترمکعب و سرانه آب تجدیدپذیر حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی برابر ۴۷۳ مترمکعب است.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور اضافه کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، آب قابل برنامه‌ریزی به میزان حدود ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر باید محدود شود تا ضمن تاب‌آوری در برابر خشکسالی، به حفظ اکوسیستم و توسعه پایدار بر مبنای توان اکولوژیک کمک کند.

پوراحمد اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۸٫۹ درصد آب تجدیدپذیر کشور مصرف می‌شود که بیش از دو برابر شاخص کمیسیون پایدار سازمان ملل است.

وی همچنین به تغییرات سرانه آب تجدیدپذیر و جمعیت کشور طی یک قرن اخیر اشاره کرد و افزود: طی چهار دهه گذشته، سرانه آب تجدیدپذیر کشور، یک سوم شده است. با ادامه این روند و افزایش جمعیت به ۱۰۶ میلیون نفر در سال ۱۴۲۰، پیش‌بینی می‌شود سرانه آب تجدیدپذیر کشور به حدود ۹۷۶ مترمکعب در سال کاهش یابد که بر اساس شاخص فالکن مارک به معنای عبور کشور از شرایط فعلی (تنش آبی) به شرایط بحران آبی در سال ۱۴۲۰ است.

در این رابطه راهکارها و پیشنهاداتی مطرح است که از جمله می توان به اهتمام در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب شرب، ممنوعیت واگذاری اشتراک به مصارف غیر شرب از شبکه آب شرب، ضرورت جداسازی مصارف غیر شرب از شرب به ویژه فضای سبز و ضرورت کنترل برداشت‌های چاه‌های کشاورزی در شعاع ۲ کیلومتری منابع آب شرب اشاره کرد.

وی در ادامه به وضعیت بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز ۹ گانه اشاره کرد و گفت: درصد اختلاف بارندگی تجمعی از ابتدای سال آبی (اول مهر تا ۹ تیرماه سال جاری) نسبت به میانگین بلند‌مدت در حوضه آبریز ارس ۳۱ درصد، سفید رود بزرگ یک درصد، اترک و حوضه‌های شمالی ۱۴ درصد، کرخه و مرزی غرب ۱۸ درصد، کارون بزرگ یک درصد و دریاچه ارومیه ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور یادآور شد: این در حالی است که همین نسبت در خصوص حوضه آبریز زهره – جراحی و حوضه‌های جنوبی ۳ درصد، فلات مرکزی و شرقی یک درصد و زاینده رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات ۴ درصد روند نزولی را به ثبت رسانده است.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=13348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
صرفه جویی قطعا یک دستور عقلی و دینی است، اما مقایسه برخی شاخص‌ها با شاخص‌های سازمان ملل غلط است.
غیر مسلمانان حتی یک طهارت ساده هم ندارند، باید کشورهای مسلمان با یکدیگر سنجیده شوند
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x