تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
0

سد امیرآباد کامیاران تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد خبر : 9340
  • 14 مرداد 1402 - 10:39
سد امیرآباد کامیاران تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سد امیرآباد کامیاران تا پایان سال جاری بهره‌برداری و ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، آبی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سد ها و نیروگاه های ایران (سدپرس)،آرش آریانژاد روز جمعه اظهار کرد: تاکنون برای سد امیرآباد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی آن سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

 

وی یادآور شد: با نگاه ویژه وزارت نیرو و تخصیص اعتبار مناسب به سد امیرآباد کامیاران در سال جاری، گامی اثرگذار در توسعه منطقه برداشته می‌شود.

 

وی، سد امیرآباد کامیاران و تامین آب اراضی کشاورزی پایین دست این سد را از پروژه‌های کلان استان دانست و گفت: اتمام پروژه‌های آبرسانی، تبدیل اراضی دیم به آبی را سرعت می بخشد؛ بنابراین تلاش برای اتمام طرح های حوزه آب با سرعت در حال انجام است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: هم اکنون تعداد هفت سد در استان با سرمایه‌گذاری کلان در دست احداث و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

 

آریانژاد با اشاره به اینکه در سال های گذشته پروژه‌های بزرگی تعریف و کلنگ‌زنی شده بود، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور، اعتبار خوبی به طرح های حوزه وزارت نیرو و تکمیل پروژه‌های ناتمام تخصیص یافت.

 

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

 

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

 

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

 

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=9340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x