تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
3
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

جهت‌گیری برنامه‌های بخش آب باید مدیریت ناترازی‌ باشد/ کاهش مصرف آب کشاورزی و افزایش سهم شرب، صنعت و محیط زیست در نقشه راه آب کشور

  • کد خبر : 11356
  • 17 بهمن 1402 - 14:03
جهت‌گیری برنامه‌های بخش آب باید مدیریت ناترازی‌ باشد/ کاهش مصرف آب کشاورزی و افزایش سهم شرب، صنعت و محیط زیست در نقشه راه آب کشور
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه به منظور رفع ناترازی آب در کشور نقشه راه آب با توجه به اسناد بالادستی تدوین شده است، گفت: انتظار می‌رود مدیران استانی اهتمام لازم را در تبیین و اجرایی شدن این سند به کار گیرند.

به گزارش سد پرس ، کشاورزی صورت می‌گیرد و لازم است تا این میزان به رقمی بالغ بر ۵۲ میلیارد مترمکعب برسد. همچنین در بخش آب شرب نیز با توجه به افزایش روزافزون جمعیت لازم است حجم مصرف از ۹ میلیارد مترمکعب به عدد ۱۳ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش صنعت که یکی از شاخصه‌های پیشرفت کشور است، حجم مصرفی تاکنون ۳.۷ میلیارد مترمکعب بوده است که لازم است این میزان به ۷.۸ میلیارد مترمکعب افزایش یابد و درصدد هستیم تا با افزایش حجم آب‌های نامتعارف به رقمی معادل ۶.۳ میلیارد متر مکعب به ناترازی در این بخش نیز کمک کنیم.

 

افزایش سه برابری سهم محیط زیست از منابع آب در سند نقشه راه آب کشور

جوان‌بخت گفت: در بخش محیط زیست نیز بر اساس نقشه راه آب، سهم این بخش با افزایش سه برابری به بیش از ۳۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان داشت: با ملاحظات صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سند نقشه راه، حجم آب مصرفی در بخش‌های مختلف از ۹۵ میلیارد مترمکعب به ۷۴ میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت، اما این اقدامات می‌تواند با توجه ویژه به اصطلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری، منجر به افزایش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود مدیران استانی اهتمام لازم را در تبیین و اجرایی شدن این سند به کار گیرند، تأکید کرد: لازم است با مشارکت هرچه بیشتر با دفتر برنامه‌ریزی که متولی این طرح است، ابعاد مختلف اجرای سند نقشه راه آب کشور با استان‌ها هماهنگ شود تا در افق ۱۴۲۰ شاهد اجرای کامل آن در سطح کشور باشیم.

 

همه برنامه‌های مهم بخش آب با مسئولیت رؤسای حوضه‌های آبریز راهبری و اجرا خواهد شد

جوان‌بخت با اشاره به نقش کلیدی مدیریت حوضه‌های آبریز در اجرای برنامه‌های مدون وزارت نیرو در بخش آب اظهار داشت: از این پس، همه برنامه‌های مهم بخش آب با مسئولیت رؤسای حوضه‌های آبریز راهبری و اجرا خواهد شد.

وی اجرای طرح بازتخصیص آب مصرفی صنایع و جایگزینی با آب نامتعارف، مدیریت توأمان آب و برق و مدیریت خشکسالی را از طرح‌های مهم نرم‌افزاری و غیر‌سازه‌ای وزارت نیرو در بخش آب عنوان و تأکید کرد: اجرای این برنامه‌ها باید عالمانه و با همت بالا صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا دهه فجر انقلاب اسلامی را جشن ملی کشور خواند و تأکید کرد: دهه فجر نقطه عطف تاریخ کشور و یادگار ارزشمند امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی است که باید برای صیانت از آن همت کنیم.

در ادامه این نشست گزارشی از وضعیت اجرای طرح مدیریت توأمان آب و برق ارائه و گزارش برخی استان‌ها در این خصوص استماع شد.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=11356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x