تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
1

تشکیل ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر در استان مرکزی چه نتایجی دربرداشت؟

  • کد خبر : 7432
  • 16 اردیبهشت 1402 - 9:14
تشکیل ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر در استان مرکزی چه نتایجی دربرداشت؟
اقدامات موثری در زمینه تامین ساختگاه‌های این نیروگاه‌ها در استان مرکزی صورت پذیرفته است، به طوری که تاکنون 12 ساختگاه برای نیروگاه‌های خورشیدی در 7 شهرستان مشخص شده و در مجموع بالغ بر 400 مگاوات برق خورشیدی تولید خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سدها و نیروگاه های ایران (سدپرس)، افزایش آلایندگی نیروگاه حرارتی در اثر مازوت سوزی و آثار منفی آن در ایجاد نارضایتی‌های گسترده اجتماعی و نیاز ضروری استان به افزایش پایداری و تاب آوری شبکه سراسری مصرف برق با اضافه کردن منابع جدید تامین برق به ویژه منابع و نیروگاه‌های عاری از کربن و کاهش اثرات مخرب صنایع بر محیط زیست موجب شد تا تشکیل ستاد انرژی‌های تجدید پذیر در استان طی سال گذشته در دستور کار قرار گیرد.

ستاد انرژی‌های تجدید پذیر با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با تاکید بر انرژی‌های خورشیدی از طریق هماهنگی‌های بین دستگاهی و جلب مشارکت بخش‌های مختلف دولتی، عمومی و خصوصی و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود، ذیل تفاهم نامه با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر راه اندازی شده و ۹ دستگاه عضو این ستاد شدند.

در راستای تبدیل استان مرکزی به قطب انرژی‌های تجدید پذیر و پاک و کاهش اثرات مخرب صنایع استان علی الخصوص صنایع نیروگاهی بر محیط زیست، با توجه به درصد بالای سهم انرژی صنایع از تمام انرژی مصرفی استان و محقق نمودن اهداف تعیین شده در جهت سیاست‌های کلی تعیین شده در حوزه انرژی، توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان در دستور کار قرار گرفت.

همچنین واحدهای اقتصادی وصنعتی استان با مصرف بالای یک مگاوات و با اولویت شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید برق وارد شدند و ترویج تولید انرژی های تجدید پذیر در مناطق مسکونی نیز مورد پیگیری قرار گرفت.

دولت سیزدهم تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه های خورشیدی را هدفگذاری کرده است که بر اساس آن و در فاز نخست تامین چهارهزار مگاوات برق خورشیدی وارد فاز عملیاتی شد.

معاون امور اقتصادی استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: سهم استان مرکزی از تولید ۴ هزار مگاواتی برق خورشیدی در سال گذشته، ۷۰۰ مگاوات بوده که در این راستا اقدامات موثری در زمینه تامین ساختگاه‌های این نیروگاه‌ها در شهرستان‌های استان صورت پذیرفته است، به طوری که تاکنون ۱۲ ساختگاه برای نیروگاه‌های خورشیدی در ۷ شهرستان مشخص شده و در مجموع بالغ بر ۴۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید خواهد شد.

سعید میرزاخانی می‌افزاید: کلنگ زنی ساخت بزرگترین نیروگاه انرژی تجدید پذیر و افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی کشور، اخذ مجوزهای لازم از وزارت نیرو برای جذب سرمایه گذارِ نیروگاه خورشیدی در استان به ظرفیت MW 100 در شهر محلات، تخصیص زمین مورد نیاز حدود ۲۰۰ هکتار و انجام فرآیند واگذاری و تغییر کاربری و تأمین زیرساخت های لازم، منجر به آغاز عملیات اجرائیِ بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در فروردین ماه سال جاری در شهر محلات شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این خط تولید احداث بزرگترین کارخانه پنل های خورشیدیِ کشور توسط شرکت مانا انرژی پاک که سال گذشته در سفر وزیر نیرو  به شهر خمین افتتاح شد، با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در سفر استانی رئیس جمهور (خمین)رسماً افتتاح شد که فاز تکمیلی آن نیز امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تأمین سالانه ۱۵۰۰ مگاوات برق را خواهد داشت که پیش‌ بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ نیز زنجیره ساخت تمام اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی شود.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=7432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x