تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024
0

مدیریت حرفه ای منابع آب خوزستان با تصمیات درست در سیلاب اخیر

  • کد خبر : 12310
  • 15 اردیبهشت 1403 - 10:31
مدیریت حرفه ای منابع آب خوزستان با تصمیات درست در سیلاب اخیر
سدپرس - حسن کریمی : با توجه به اینکه 75 درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در بزرگترین سدهای کشور در خوزستان تولید می‌شود، مدیریت این زنجیره سدها بسیار مهم و حیاتی می باشد و شاید تجربه سیلاب سال 98 در استان خوزستان و درگیر شدن همزمان سد کرخه ، دز و سدهای زنجیره کارون با یک ابر بحران آبی ، توانسته است مدیرانی توانمند و با تجربه را در خوزستان بسازد، تجربه ای که در مدیریت سیلاب اخیر نیز به خوبی به چشم می خورد.

در سیلاب اخیر در خوزستان با وجود بارش های شدید ۱۴۰ میلمیتری، تجربه مدیریت حرفه ای منابع آب سدهای خوزستان با تصمیات درست رقم خورد.

به گزارش پایگاه خبری سدپرس : با توجه به اینکه شاهد ۲ موج قوی بارشی در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبشهت‌ماه در خوزستان بودیم و این سامانه حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد، با مدیریت صحیح و هماهنگی های پیش از سیلاب و زمان سیلاب ، خوشبختانه ضمن ذخیره سازی مناسب آب از هرگونه خسارت به مناطق پایین دست سدها نیز جلوگیری شد.

در سیلاب اخیر سدهای زنجیره کارون با مدیریت مناسب بدون هیچگونه تداخلی و طبق برنامه ریزی نقش آفرینی کردند و سد کرخه نیز با توجه به ظرفیت بالای مخزن میزبان موهبت های آسمانی بود و سد نیز با وجود تکمیل بودن ظرفیت مخزن با مدیریت حرفه ای همچنان پس از سیلاب در شرایط مطلوب قرار دارد.

همچنین در دیگر سدهای خوزستان هیچگونه گزارشی مبنی بر ایجاد مشکل در روند فعالیتی آنها ثبت نشده است که این مهم نشان دهنده برنامه ریزی صحیح و هماهنگی بالای مدیران مجموعه سازمان آب و برق خوزستان در بحث مدیریت منابع آب قطب انرژی کشور دارد.

در این رابطه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در مصاحبه ای نقطه بحرانی بارندگی اخیر را سد دز دانست و گفت: ورودی سد دز حدود ۲هزار متر مکعب بر ثانیه بود لذا خروجی سد را از روزهای قبل به حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیتی حدود ۶۵ میلیون مترمکعب ایجاد کنیم .

نباید فراموش کنیم که بحث مدیریت صحیح منابع آب از جنبه های گوناگون حائز اهمیت بالایی است و در این مقطع زمانی با وجود مدیریت صحیح و تلاش بی وقفه کارشناسان و مدیران مجموعه سازمان آب وبرق خوزستان این مهم محقق گردیده است که ضمن خداقوت ویژه ، قدردان زحمات شبانه روزی همگی این عزیزان هستیم .

شایان ذکر است که در پایان این سیلاب حدود ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان آبگیری شده است؛ که میزان آبگیری سد کارون به ۹۱ درصد و سد دز به ۱۰۰ درصد رسیده است.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=12310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.