تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
0

معاونت انرژی در ریاست جمهوری تشکیل می شود

  • کد خبر : 3653
  • 07 آبان 1401 - 12:00
معاونت انرژی در ریاست جمهوری تشکیل می شود
در یک برنامه تلویزیونی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس برنامه‌های مجلس در بخش انرژی را تشریح کرد.

به گزارش سدپرس، مالک شریعتی با تشریح برنامه‌های مجلس در بخش انرژی گفت: در هفته‌ی گذشته گزارش مهمی در خصوص ناترازی گاز در مجلس قرائت و یکی از موضوعاتی که به عنوان راهکار ارائه شد، موضوع نیاز به حکمرانی یکپارچه در حوزه‌ی انرژی کشور بود که برای حل آن پیش نویسی در خصوص تشکیل معاونت راهبردی انرژی در سطح ریاست جمهوری آماده و هفته‌ی آینده در کمیسیون انرژی مطرح می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزارت نیرو و نفت مسئول تولید انرژی در کشور هستند، اما همه‌ی بخش‌هایی کشور مصرف کننده هستند؛ بنابراین وجود یکپارچگی در حوزه‌ی انرژی لازم است تا با یک عزم جدی در دولت به هدف خود برسیم.

وی بیان کرد: وجود دستگاه‌هایی در مجموعه‌ی دولت، مانند شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ورازت نفت و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی در وزارت نیرو که از بخش‌های مرتبط با مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی از دستگاه‌های منتزع می‌شوند و یکپارچگی‌ در ذیل ریاست جمهوری تشکیل می‌دهند، در واقع ساختار جدیدی در این میان به وجود نمی‌آید بلکه از تجمیع برخی از ساختار‌های موجود که به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، تشکیل می‌شود. این روند سبب صرفه جویی در زمان، هزینه و همچنین بالا رفتن هماهنگی و قدرت در حوزه‌ی بهینه سازی می‌شود.

شریعتی اظهار کرد: در پایان برنامه‌ی ششم توسعه که در حال تمدید آن هستیم باید به یک دوم شدت انرژی در ابتدای برنامه‌ی پنجم می‌رسیدیم که این اتفاق محقق نشد و حتی در بعضی از حوزه‌ها شاهد افرایش بوده ایم که یکی از دلایل آن نبود یکپارچگی یاد شده است. در بخش نیروگاه‌های حرارتی و تجدید پذیر از برنامه عقب هستیم و ۲۵ هزار مگابایت در نیروگاه حرارتی و در بخش تجدید پذیر نهایتا حدود ۱۴ درصد محقق شد.

وی در خصوص برنامه مجلس در بخش انرژی برای مدیریت مصرف بیان کرد: مجلس وظیفه‌ی نظارتی خود را انجام می‌دهد، تحقیق و تفحص از وزارت نیرو از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ شروع شده و امید واریم برنامه‌های وعده داده شده، محقق شود. با توجه به کنترلی که در سال ۱۴۰۱ در حوزه‌ی بخش تابستان مشاهده شد، مجموعاً عملکرد وزارت نیرو رضایت بخش بوده و امید داریم برنامه‌های ارائه شده نیز محقق شود.

شریعتی افرود: تعرفه گذاری پلکانی از بودجه ۱۴۰۰ آغاز شد که به معنای توجه به الگوی مصرف مشترکان برای دادن یارانه در حوزه‌ی انرژی است، در واقع یارانه به افرادی که طبق الگوی مصرف، از برق یا گاز استفاده می‌کنند، تعلق گیرد و مشترکینی که بیشتر از الگو، مصرف می‌کنند، ماوالتفاوت را دریافت نکنند و حتی به صورت پلکانی افزایش تعرفه برایشان در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در بودجه‌ی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دولت این اقدام را انجام داده، طبقه‌ی محرومان در این دسته بندی تحت پوشش کمیته‌ی امداد و بهزیستی به صورت رایگان، مصرف می‌کنند؛ این سیاست کمک کرده تا ۴۰ درصد مشترکان بتوانند از جوایز خوش مصرفی استفاده کنند. سالانه الگوی مصرف بر اساس فرهنگ مصرف تغییر می‌کند و ۷۵ درصد از مشترکان الگوی مصرف می‌شوند و سال به سال به سطح استاندارد جهانی نزدیک می‌شویم.

وی در خصوص یارانه‌های پنهان بیان کرد: مبنای محاسبه‌ی یارانه‌ی پنهان نباید قیمت‌های صادراتی باشد، میانگین حدود ۱۰ درصد از هزینه‌ی تولید گاز از مصرف کننده گرفته می‌شود که این روند باید تدریجی اصلاح شود به خصوص در بخش صنایع.

شریعتی تاکید کرد: تقریباً ۷۵ – ۸۰ درصد از خاوار‌ها زیر الگوی مصرف هستند و نگرانی‌ای برای آن‌ها وجود ندارد و حتی تشویقی هم می‌گیرند، در حوزه‌ی برق سیاست پلکانی دقیق‌تر در حال اجرا است و در بخش گاز باید به تدریج اصلاح شود که در پله‌های بالاتر شوک ایجاد نشود.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=3653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x