تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
0

استقرار تشکل های آب بران راهکاری برای نجات منابع آب

  • کد خبر : 13833
  • 20 مرداد 1403 - 14:51
استقرار تشکل های آب بران راهکاری برای نجات منابع آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: استقرار و توانمندسازی تشکل های آب بران با هدف پیاده سازی و توسعه مدیریت مشارکتی و بهره برداری از منابع آب نقش موثری در بهره برداری و دوام منابع آبی استان خواهد داشت.

سد پرس،حسین اسدی در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان با اشاره به تاکید بر تشکیل تشکل های آب بران در سطح استان به عنوان یکی از مصوبات این جلسه افزود: در کشور ما، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، منابع آب را در وضعیتی بحرانی قرار داده است که ازجمله راه های ایجاد تعادل در این زمینه، جلوگیری از برداشت های بی رویه ی منابع آب، دادن آگاهی به کشاورزان و ذی نفعان، کاهش تصدی گری دولت و انتقال مدیریت آب است.

اسدی ادامه داد: در همین راستا و به منظور مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب، بر تشکیل تشکل های آب بران و مشارکت کلیه گروههای ذینفع در تامین و توزیع آب تأکید شد.

وی به وضعیت بحرانی منابع آبی از جمله ذخیره دو سد بزرگ استان اشاره کرد و گفت: از حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعبی سد الغدیر ساوه تنها حدود ۹ درصد آن پر است و ۲۴ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و از حجم ۹۵ میلیون مترمکعبی سد کمال صالح هم ۳۲ درصد آن پر است و ۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.

وی خاطر نشان کرد: بارندگی کل استان در سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲ لغایت ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳) ۲۸۶٫۸ میلی متر است که این میزان نسبت به میانگین سال آبی گذشته ۴۰٫۴۵ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۴٫۶۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی تاکید بر انسجام بخشی بیشتر بین دستگاه های ذیربط و برخورد با برداشت های غیر مجاز، پیگیری مجدانه برنامه های بلند مدت تامین آب همچون انتقال آب از دریا یا حوزه های دیگری چون سیروان و یا استان های مجاور، پیگیری حقابه استان از سایر استانها و استفاده صنایع از طرحهایی چون بازچرخانی آب و سرمایه گذاری در طرح های انتقال آب همچون طرح انتقال آب از خلیج فارس را از جمله مصوبات مهم این جلسه عنوان کرد.

اسدی همچنین بیان کرد: علی رغم اینکه در استان با تنش آبی مواجه بودیم ولیکن قطعی آب به خاطر نبود آب نداشتیم و اگر قطعی هم بوده به خاطر تعمیرات صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در پایان گفت: همه مصرف کنندگان در تمامی بخش ها بایستی نسبت به موضوع بحران آب هشیار باشند و همگام با برنامه های دولت و در جهت مصرف بهینه حرکت کنند.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=13833

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x