تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
2
یادداشت:

«بهره وری آب کشاورزی» نیاز اصلی امروز کشور

  • کد خبر : 5824
  • 13 بهمن 1401 - 11:39
«بهره وری آب کشاورزی» نیاز اصلی امروز کشور
در شرایطی که کشور با کاهش میانگین سالانه بارندگی مواجه و نیازهای بخش صنعت و شرب خانگی به دلیل افزایش جمعیت و توسعه صنعتی رو به افزایش است، تنها علاج درد کم آبی و در مواردی بی‌آبی در نقاطی از کشور‌، توجه جدی به بهره‌وری آب است.

به گزارش پایگاه خبری سدها و نیروگاه های ایران (سدپرسحسین بردبار*: در شرایطی که کشور ما از یک سو با پدیده خشکسالی و کاهش میانگین سالانه بارندگی مواجه است و از سوی دیگر نیازهای بخش صنعت و شرب خانگی به دلیل افزایش جمعیت و توسعه صنعتی رو به افزایش است، تنها علاج درد کم آبی و در مواردی بی‌آبی در نقاطی از کشور‌، توجه جدی به بهره‌وری آب است، نکته‌ای که مقام معظم رهبری روز دوشنبه هفته جاری در جمع تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش بنیان با بیانی درس آموز بر آن تاکید کردند.

واقعیت آن است که بر اساس آمارهای موسسه تحقیقات آب، درکل کشور میزان مصارف سالانه آب حدود ۹۸ میلیارد متر مکعب است که ۴۴ میلیارد متر مکعب آن از منابع آب سطحی و سدها برداشت می‌شود و ۵۴ میلیارد متر‌مکعب از منابع زیرزمینی است.

بنابراین ‌از این میزان‌، نزدیک به ۹۰ درصد مصارف آب (۸۹٫۶ درصد) متعلق به بخش کشاورزی و بقیه متعلق به بخش شرب خانگی(حدود ۸٫۵ درصد) و صنعت (کمتر از ۲ درصد) است، به عبارتی بخش کشاورزی درکشور بیش از ۱۰ برابر بخش خانگی و بیش از ۵۰ برابر بخش صنعت از منابع آبی استفاده می‌کند.

این آمار شگفت انگیز متعلق به بخش کشاورزی صرفا به دلیل افزایش تولید دراین بخش نیست، هرچند که تولید دربخش کشاورزی نیز در سال های اخیر رشد خوبی داشته اما بخش زیادی از مسئله مربوط به نبود بهره وری مناسب در بخش آب به ویژه آب کشاورزی است، به عبارتی همان طور که دیروز مقام معظم رهبری در سخنان‌شان فرمودند اگر ۱۰ درصد در آمار ۹۰ درصدی مربوط به مصارف بخش کشاورزی بهره وری به وجود آید به اندازه کل آبی که در بخش خانگی و صنعت استفاده می شود، توانسته‌ایم آب جدید استحصال کنیم.

از همین رو توجه به بهره وری آب در تمام بخش ها به ویژه بخش کشاورزی اهمیت دوچندانی می‌یابد، چرا که شرایط کشور ما به گونه‌ای نیست که به راحتی بتوانیم منابع جدید آب فراهم کنیم.

در چنین شرایطی یا باید به فکر طرح‌های بزرگ انتقال آب باشیم یا در اندیشه دستیابی به منابعی همچون آب‌های ژرف یا دست‌اندازی به منابع بیشتر آب زیرزمینی که هرکدام مستلزم هزینه‌ها و مشکلات و ریسک‌های فراوان است، پس تنها علاج مسئله افزایش بهره‌وری بخش آب از طریق توسعه آبیاری‌های مدرن، حذف روش های غرقابی آبیاری‌، اصلاح الگوی کشت و کاهش محصولات آب بر‌، توسعه شورورزی، مکانیزاسیون، استفاده از بادشکن‌ها، استفاده از شیرآلات و تجهیزات کاهنده مصرف و افزاینده فشار، توسعه آب شیرین کن‌ها و ده ها روش دیگر است که دراین یادداشت کوتاه نمی‌گنجد.

 

* خبرنگار روزنامه خراسان

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=5824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x