تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0

بازار جهانی نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی و پراکنده

  • کد خبر : 14342
  • 27 شهریور 1403 - 18:03
بازار جهانی نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی و پراکنده
محمد چمنی- عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو

سد پرس ،در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ میلیون خانه در سراسر جهان پنل‌های خورشیدی دارند که حداکثر توان ۱۳۰ گیگاوات را تولید می‌کنند و ۱۲/۳ درصد از کل ظرفیت جهانی انرژی خورشیدی را شامل می‌شود.

 

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ بر بام ۱۰۰ میلیون خانه پنل‌های خورشیدی نصب شده باشد. در انتهای سال ۲۰۲۲، ظرفیت انرژی خورشیدی در سراسر جهان ۱۰۰۰ گیگاوات بوده است که تقریبا ۴۰٪ آن مربوط به انرژی خورشیدی پراکنده (تجاری و مسکونی) بوده و بیش از یک سوم آن در بخش مسکونی و مابقی در بخش تجاری (فروشگاه‌ها، سوله‌ها، ساختمان‌های اداری و …) است [۱۰۹].

 

 

 

در کشور انگلستان تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴، تعداد خانه‌هایی که مجهز به پنل‌های خورشیدی شده‌اند به ۱/۴ میلیون خانه رسیده است. طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط دولت انگلستان، ۶۶% از مالکان خانه‌ها، یا از انرژی خورشیدی پشت بامی استفاده می‌کنند و یا قصد دارند در چند سال آینده نصب کنند. لازم به ذکر است که در حدود ۵% از برق کشور انگلستان توسط انرژی خورشیدی تامین می‌شود[۱۱۰].

 

 

 

در انتهای سال ۲۰۲۳، از هر ۸ خانه مسکونی یک یا دو طبقه در آلمان، یک خانه مجهز به پنل‌های خورشیدی شده است. در جنوب آلمان این نسبت یک به پنج است.

 

 

 

در سال ۲۰۲۳، نیمی از ظرفیت جدید انرژی خورشیدی کشور آلمان مربوط به بخش مسکونی بوده است [۱۱۱]. به عبارتی از GW 14 ظرفیت جدید خورشیدی در سال ۲۰۲۳، GW 7 مربوط به بخش مسکونی، GW 4/3 مربوط به مزارع خورشیدی و GW 2/5 اختصاص به بخش تجاری و صنعتی داشته است [۱۱۲]. با ظرفیت جدید اضافه شده در سال ۲۰۲۳، مجموع ظرفیت خورشیدی بخش خانگی به بیش از GW 16 رسید [۱۱۳]. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲، حدود GW 7/6 انرژی خورشیدی جدید در آلمان نصب شده بود که حدود GW 3 آن مربوط به بخش مسکونی بوده است. به عبارتی شاهد رشد ۸۵% در کل ظرفیت نصب شده و رشد ۱۳۵% در نصب پنل‌های خورشیدی در منازل مسکونی در کشور آلمان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ بودهایم [۱۱۴].

 

 

 

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۳، در حدود ۱۲% از برق مورد نیاز شبکه توسط انرژی خورشیدی تامین شده است [۱۱۵]. در سال ۲۰۲۳ در حدود ۲۳۰۰۰۰ سیستم‌های خورشیدی بالکنی در آلمان نصب شده است که کمی کمتر از ۲% از ظرفیت جدید سال ۲۰۲۳ را شامل می‌شود [۱۱۴].

 

 

 

تفاوت اصلی سیستم‌های خورشیدی بالکنی و سیستم‌های خورشیدی پشت بامی، در ابعاد آنها است. سیستم‌های خورشیدی بالکنی بسیار کوچکتر بوده و معمولا از یک یا دو پنل تشکیل می‌شوند. تخمین زده می‌شود که کل ظرفیت سیستم‌های خورشیدی بالکنی نصب شده در کشور آلمان در حدود MW 200 باشد [۱۱۳].

 

 

 

در کشور ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ در حدود GW 6/8 ظرفیت جدید خورشیدی در بخش خانگی ایجاد شد. این در حالی است که در سال‌های پیش به ترتیب GW 5/9 و ۴/۴۲ بوده است [۱۱۶].

 

 

 

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۳، کل ظرفیت انرژی خورشیدی اضافه شده به شبکه برابر با GW 40 بوده است. تا سال ۲۰۲۳ ظرفیت تجمیعی خورشیدی مسکونی برابر با GW 36/36 و بخش نیروگاهی برابر با GW124/5 می‌باشد. با لحاظ کردن GW 19 در بخش تجاری و GW 6/6 در بخش مشارکتی، در حدود ۲۰% از کل انرژی خورشیدی نصب شده در آمریکا به بخش مسکونی اختصاص دارد [۱۱۷].

 

 

 

هم اکنون ۵% از خانه‌های یک طبقه در آمریکا، مجهز به سیستم خورشیدی شده اند که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۲ این رقم به ۱۸% برسد [۱۱۸].

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=14342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x