تاریخ : پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024
11

عملیات لایروبی سد انحرافی مهاباد بعد از ۵۰ سال اجرایی شد

  • کد خبر : 4558
  • 16 آذر 1401 - 14:28
عملیات لایروبی سد انحرافی مهاباد بعد از ۵۰ سال اجرایی شد
مدیر منابع آب شهرستان مهاباد از عملیات لایروبی و لجن‌برداری سد انحرافی یوسفکند مهاباد به منظور جلوگیری از هدر رفت آب خبر داد.

به گزارش سدپرس، رضا جهین با اعلام این خبر گفت: لایروبی نشدن این رودخانه در ۵۰ سال گذشته، بهره‌برداری و تخلیه سیستم پسماند انسانی در سال‌های قبل و انباشت حجم بسیار زیاد در رسوبات، موجب کاهش حجم مفید مخزن دریاچه به یک چهارم شده بود.

وی افزود: ارتفاع بالای نی‌زار و ریشه‌دوانی خزه در سطح مخزن دریاچه، کارایی مخزن را به عنوان بند انحرافی مختل کرده و در موقع رهاسازی آب سد مهاباد موجب ورود و تجمع بسیار بالای خزه و رسوبات جلوی دریچه آبگیری کانال‌های اصلی آبیاری شده و پاکسازی آن توسط نیروی انسانی غیرممکن و باعث تلفات آب و مختل‌شدن تاسیسات ایستگاه‌های پمپاژ و حتی در سال‌های اخیر باعث آب‌گرفتگی و وارد آمدن خسارات به  اراضی زراعی و منازل مسکونی واقع در بالا دست سد مذکور شده است.

جهین گفت: با اجرای این عملیات ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و احیا و زنده کردن حیات سد، باعث یکسان برخوردار شدن تمامی اراضی کشاورزان تحت پوشش شبکه آبیاری دشت مهاباد شده است.

به گزارش سدپرس، سد انحرافی یوسف کند مهاباد در سال ۱۳۴۶ در کنار روستای یوسف کند و ۵ کیلومتری شهر و با هدف تنظیم آب خروجی از سد مهاباد که از طریق رودخانه مهاباد به محل سد انحرافی منتقل می‌شود، احداث شده است.

این سد با ارتفاع ۷٫۵ متر و حجم کل مخزن سد ۱٫۱۹۳ میلیون مترمکعب برای آبیاری حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد مهاباد و از طریق دو ساحل راست و چپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=4558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x