تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
1
یادداشت؛

رویای ترسالی و کابوس تشنگی؛ برنامه هفتم مسیر اصلاح حکمرانی آب را هموار می‌کند؟

  • کد خبر : 5356
  • 21 دی 1401 - 15:30
رویای ترسالی و کابوس تشنگی؛ برنامه هفتم مسیر اصلاح حکمرانی آب را هموار می‌کند؟
برداشت آب به تفکیک منابع سطحی و زیرزمینی، بر مبنای داده‌های اطلس آبی ایران، نشان می‌دهد میزان برداشت آب از منابع سطحی برای مصرف در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی با استفاده از روش‌های سنتی برابر با ۲۳.۸میلیارد مترمکعب و از طریق سد‌ها و شبکه آبیاری مدرن آبیاری ۱۹.۲۹میلیارد مترمکعب در سال است.

به گزارش پایگاه خبری سدها و نیروگاه های ایران (سدپرسرضا کربلایی*: ایرانی‌ها که در تاریخ به مدیریت منابع آبی خود شهره بوده‌اند و در گذر زمان با ترسالی‌های گذرا و خشکسالی‌های طولانی کنار آمده‌اند، چگونه در بحران آب گرفتار شده‌اند؟ شاید این تصور در ذهن نسل حاضر رایج باشد که قدیمی‌ها صرفا با حفر چاه و قنات، آب مورد نیازشان را تامین می‌کردند اما به تاریخ که برگردیم، در خواهیم یافت که نسل‌های گذشته نظام قدرتمندی برای مدیریت منابع آب داشته‌اند.

مقررات وضع‌ شده بین شهروندان به‌قدری محکم و استوار بوده که نظارت بر منابع آبی را تقویت کرده و زمینه را برای سازگاری با شرایط اقلیمی هموار می‌کرده است، اما اکنون و در آستانه قرن جدید خورشیدی، نشانه‌های روشنی از تنش آبی در روستاها و شهرها و مخاطرات ناشی از کم‌آبی شدید و بحران دیده می‌شود.

اقلیم ایران براساس اطلس آبی به ۷ گروه خشک و فراخشک، خشک‌بیابانی، نیمه‌خشک، مدیترانه‌ای، نیمه‌مرطوب و خیلی‌مرطوب تقسیم شده و پهنه‌بندی اقلیم ایران نشان می‌دهد بخش بزرگی از پهنه ایران در گروه خشک و فراخشک قرار دارد و تنها بخش کوچکی از مساحت ایران در گروه خیلی‌مرطوب قرار می‌گیرد. از این رو اقلیم ایران را خشک و نیمه‌خشک توصیف می‌کنند. با این شرایط سخن گفتن از فرارسیدن دوران ترسالی و پایان خشکسالی یک سراب بیهوده و فرافکنی است که می‌تواند سیاستگذاران را در مسیر انحرافی قرار دهد.

احداث سد برای مدیریت منابع آب‌های سطحی، حفر چاه‌های نیمه‌عمیق و عمیق با هدف بیرون کشیدن آب بیشتر از سفره‌های آب زیرزمینی، اجرای طرح‌هایی چون انتقال آب از دریا به فلات مرکزی و همچنین تغییر مدیریت حوضه‌های آبریز برای کاهش مداخلات منطقه‌ای و قومی بر منابع ملی و بین‌نسلی آب ازجمله تدابیر دولت‌ها به‌ویژه پس از انقلاب بوده، اما اکنون همه اذعان دارند که دوران پوشش حداکثری تقاضای آب با افزایش عرضه به پایان آمده و زمان نوسازی و اصلاح حکمرانی آب فرارسیده است.

برداشت آب به تفکیک منابع سطحی و زیرزمینی، بر مبنای داده‌های اطلس آبی ایران، نشان می‌دهد میزان برداشت آب از منابع سطحی برای مصرف در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی با استفاده از روش‌های سنتی برابر با ۲۳.۸میلیارد مترمکعب و از طریق سد‌ها و شبکه آبیاری مدرن آبیاری ۱۹.۲۹میلیارد مترمکعب در سال است.

در مجموع ۴۳.۱۷میلیارد مترمکعب از نیاز آبی کشور از محل آب‌های سطحی تامین می‌شود. این در شرایطی است که میزان تخلیه آب از منابع آب زیرزمینی، شامل چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها، برابر بر ۶۰.۵میلیارد مترمکعب بوده و میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی به ۵۳.۲میلیارد مترمکعب رسیده است.

به این ترتیب میزان برداشت سالانه آب کشور به رقم ۹۶.۳۷میلیارد مترمکعب می‌رسد که از این میزان ۸۷.۹میلیارد مترمکعب برابر با ۸۹درصد به مصرف بخش کشاورزی اختصاص دارد.

۱۹دی‌ماه۱۴۰۱ است و آمارها از کاهش شدید نزولات آسمانی در سال‌جاری آبی حکایت دارد. با استمرار این وضع سال آینده، سالی سخت به‌شمار می‌آید. در شرایطی که میانگین جهانی برداشت از سفره‌های زیرزمینی حدود ۴۰درصد است، در ایران این عدد در برخی مناطق تا ۱۰۰درصد هم رسیده که موجب شده کشور برای مقابله با بحران‌های آبی آینده، بی‌‌‌دفاع شود. ایران ۲برابر استاندارد جهانی، آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌کند. به این ترتیب چشم‌‌‌انداز امنیت آبی کشور در طول ۲دهه آینده به‌شدت خطرناک است.

راه چاره برای عبور از مرحله خطرناک آبی، بازنگری در مدیریت و حکمرانی آبی است. سیاستگذاران باید دست‌کم روی کاهش میزان مصرف سرانه آب به میزان ۳۰۰مترمکعب برنامه‌ریزی کنند.

واقعیت این است که رویکرد مداخله‌جویانه در منابع آبی، با جهت‌گیری تامین حداکثری آب، می‌تواند این چالش را تشدید کند؛ تا دیرنشده باید سیاست‌های حاکم بر مدیریت منابع آب، مبتنی بر رویکرد کاهش مصرف، به‌ویژه در بخش کشاورزی تغییر کند.

با گذشت زمان سیر تحولات قوانین و مقررات حاکم بر آب به‌گونه‌ای بوده که نتیجه‌اش اکنون پیش‌روی همه است و به‌گفته مرکز پژوهش‌های مجلس این قوانین و مقررات به‌ویژه در ۴۰سال گذشته ابعاد بحران آبی را افزایش داده است. زیرا سال‌ها براساس قوانین و مقررات، مدیریت حوضه‌های آبریز بر مبنای منطقه‌گرایی بوده و همین مسئله تضاد بین مدیریت منابع با مصارف آبی را تشدید کرده است. آیا برنامه هفتم توسعه مسیر اصلاح حکمرانی آب را هموار می‌سازد تا قوانین ضد‌آب لغو شود؟

سال آبی امسال نشانه‌هایی از بهبود وضع ندارد. از هم‌اکنون باید خودمان را برای سازگاری با شرایط تنش آبی آماده کنیم. نه فقط امسال که سال‌ آینده هم وضع بحرانی به‌نظر می‌رسد. چه سد بیشتری بسازیم و بخواهیم آب‌های سطحی را جمع‌آوری و مدیریت کنیم و چه بخواهیم با حفر چاه‌های نیمه‌عمیق و عمیق رفع تشنگی کنیم یا اینکه با بودجه‌های سنگین پروژه‌های انتقال آب از دریا را به فلات مرکزی اجرا کنیم، صورت مسئله شفاف است، ایران در اقلیمی خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و از این واقعیت نمی‌توان فرار کرد.

از این رو به هر میزان که دولت‌ها بتوانند بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را افزایش دهند، احتمال بروز تنش آبی کاهش می‌یابد. سهم ۸۹درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی می‌تواند حیات نسل حاضر و آینده را در مرحله بغرنجی قرار دهد. باید با رؤیای ترسالی وداع کنیم و به جای کابوس تشنگی و کم‌آبی، از مسیر ۴۰سال گذشته در مدیریت منابع آبی فاصله بگیریم.

 

*روزنامه‌نگار

لینک کوتاه : https://sadpress.ir/?p=5356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x