به گزارش پایگاه خبری سدها و نیروگاه های ایران (سدپرس)، مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در جریان بازدید «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیطزیست از نیروگاه شهیدرجایی اظهار داشت: میزان گوگرد موجود در سوخت مازوتی که تحویل نیروگاه میشود، طبق استاندارد باید زیر نیم درصد باشد، اما در حال حاضر میزان این گوگرد هفت برابر میزان استاندارد است و دلیل آلایندگی سوخت مازوت در نیروگاه همین موضوع است.
ابوالفضل موتابها با بیان اینکه مازوتی که به نیروگاه تحویل میشود، ۳.۵ درصد گوگرد دارد، گفت: همچنین این مازوت چگالی بالایی دارد که باعث میشود میزان خاکستر حاصل از سوختن آن دو تا ۲.۵ برابر میزان استاندارد است.
وی اضافه کرد: تحویل سوخت مازوت با این کیفیت نامناسب موجب شده که تقویم تعمیرات اساسی نیروگاه شهیدرجایی به هم میریزد و موجب شده که تعمیرات به جای هر چهار سال هر ۶ ماه یکبار انجام شود. بنابراین میزان هزینه تعمیرات اساسی در این نیروگاه با استفاده از سوخت مازوت چندین برابر شده است. برای مثال هزینه تعمیر بویلرهای نیروگاه ۱۵ درصد بیشتر شده است.
موتابها ادامه داد: بنابراین مصرف سوخت مازوت به هیچوجه مطلوب ما نیست، چرا که در روزهایی که باد در منطقه جریان دارد، آلودگی ناشی از سوخت مازوت مستقیم روی نیروگاه میریزد و سلامت کارکنان نیروگاه را به شدت تهدید میکند.
مدیرعامل شرکت نیروگاه شهیدرجایی با اشاره به مشکلات زیستمحیطی نصب فیلتراسیون گفت: اجرای این پروژه برای نیروگاه شهیدرجایی ۳۱۰ میلیون دلار و نگهداری از آن ۷۰ میلیون دلار هزینه دارد که تأمین این هزینه در توان نیروگاه شهیدرجایی نیست.
موتابها بیان کرد: در ضمن نصب فیلتراسیون مصرف آب زیادی دارد و مقدار زیادی پساب گچی و شیمیایی دارد که برای محیطزیست به شدت خطرناک است. بنابراین بهترین راهکار برای رهایی از آلودگی نیروگاه این است که گوگردزدایی از مازوت در پالایشگاه صورت بگیرد و در نهایت سوخت پاک در نیروگاه مصرف شود که کمترین آلایندگی را داشته باشد.